Generelle vilkår
Generelle betalings- og leveringsbetingelser for VehGro B.V. (registreret hos handelskammeret under nummer 73396427) er:
Art.1 Tilbud/Aftaler
- Alle tilbud fra VehGro B.V. (i det følgende benævnt "VehGro") er uforpligtende, og VehGro forbeholder sig udtrykkeligt retten til at ændre priser og vilkår og betingelser, især når det kræves af (lovmæssige) bestemmelser eller foranlediget af faktorer uden for VehGros kontrol.
- Disse generelle vilkår og betingelser gælder for alle tilbud fra og aftaler med VehGro.
- Ud over disse generelle betingelser kan VehGro anvende supplerende betingelser, der er specifikt relateret til transaktionstypen eller arbejdets art. Disse supplerende betingelser er en del af disse generelle vilkår.
- Disse betingelser gælder implicit for efterfølgende aftaler eller overdragelser fra en køber, der tidligere har indgået kontrakt med VehGro i henhold til disse betingelser.
Art.2 Tilbud/ordrer
- Prislister, hjemmesideudtryk og andre prisangivelser på VehGros webshops eller (digitale) kataloger er ikke tilbud.
- Tilbud er uforpligtende, medmindre andet er angivet i tilbuddet.
- VehGro er ikke ansvarlig for forsinkelser eller fejlkommunikation af ordrer på grund af internettet eller andre kommunikationsmidler, medmindre der er tale om forsæt eller grov uagtsomhed fra VehGros side.
- VehGro forbeholder sig ret til at annullere ordrer til enhver tid uden omkostninger og uden kompensation. Hvis der er foretaget betaling, vil den blive refunderet.
- Hvis kunden ikke betaler inden for 14 dage efter udstedelse af en proformafaktura, annulleres en ordre automatisk.
Art.3 Leveringsomkostninger/betaling
- VehGros produkter leveres til priser gældende på forsendelsesdatoen fra VehGros lager. VehGros tjenester leveres til den aftalte (faste eller variable) pris, som VehGro beregner på sin sædvanlige måde efter levering af tjenesten.
- Aktuelle detaljer om leveringsomkostninger er nævnt under siden med forsendelsesoplysninger på Forsendelsesoplysninger
- Forudbetaling er mulig ved hjælp af flere betalingsmuligheder, der vises under kassen. Efter modtagelse af fuld betaling, inklusive ekstra gebyrer som forsendelsesomkostninger, vil din ordre blive afsendt. Afvigende aftaler indgås efter konsultation og bekræftelse fra VehGro. Betaling på faktura er kun mulig, hvis VehGro har aktiveret denne mulighed for kunden.
- Det er ikke tilladt at modregne åbne fakturaer. Kunden har heller ikke ret til at suspendere betalingsforpligtelser, medmindre det udtrykkeligt er aftalt med sælgeren.
- Reklamationer og/eller garantikrav giver ikke ret til at udskyde betaling eller delbetaling.
- Hvis en kunde ikke betaler fakturaen på forfaldsdatoen, skylder han VehGro den lovpligtige handelsrente plus et tillæg på 2 % af det udestående beløb fra fakturadatoen og indtil betaling.
- Betaling skal ske via bank på forhånd, medmindre andet er aftalt skriftligt. Hvis VehGro sender en faktura, skal betalingen ske inden for 14 dage efter fakturadatoen, medmindre andet er aftalt skriftligt.
- Betalinger fra kunden tjener altid til at afregne påløbne renter, omkostninger og derefter de ældste udestående fakturaer, selv om kunden angiver, at betalingen vedrører en senere faktura.
- Hvis kunden ikke betaler inden for den givne periode, og VehGro forsøger at inddrive beløbet ved hjælp af juridiske eller andre midler, skal kunden betale et gebyr for de dermed forbundne omkostninger.
- VehGro kan altid kræve, at kunden stiller tilstrækkelig sikkerhed for betaling på en måde, der er specificeret af VehGro.
- Erstatningsprodukter accepteres kun efter forudgående aftale og udelukkende til betalingsformål. VehGro garanterer ikke rettidig levering af erstatningsprodukter.
Art.4 Leveringsperiode
- Alle varer fra webshoppen er normalt tilgængelige fra lager inden for 1-7 arbejdsdage. Det kan dog ske, at en vare midlertidigt ikke er på lager eller er blevet taget ud af lageret. I så fald vil du blive informeret via e-mail eller telefon, og VehGro vil holde på din ordre. Hvis det ikke længere er muligt at genbestille, vil du også blive informeret. Fra nu af tilstræber VehGro at levere din ordre inden for 1-7 arbejdsdage (efter modtagelse af din betaling). Alle angivne eller oplyste leveringstider er kun vejledende og kan ikke føre til nogen rettigheder eller forpligtelser. Hvis køber misligholder en betaling, har VehGro ret til at suspendere eller opsige den relevante aftale og relaterede aftaler uden forudgående varsel.
- Leveringstiden begynder, når der er opnået enighed om alle detaljer, og når alle oplysninger, der er nødvendige for aftalens gennemførelse, er i VehGros besiddelse.
- Angivne leveringstider anses for at være omtrentlige. Der er aldrig en fatal deadline for Sælger.
- De aftalte leveringstider er ikke ensbetydende med, at VehGro er i misligholdelse efter deres udløb, men der kræves altid en yderligere skriftlig meddelelse om misligholdelse, som giver VehGro en periode på mindst en måned til at opfylde sine forpligtelser.
- Overskridelse af en leveringstid giver aldrig køberen ret til kompensation, ophævelse af kontrakten eller andre foranstaltninger mod VehGro. Dette er kun anderledes i tilfælde af forsætlig eller grov uagtsomhed fra VehGro eller dets ledende personale.
- Hvis den vejledende leveringstid overskrides med mere end tre måneder, har køberen ret til at ophæve aftalen, men uden at kunne kræve nogen form for kompensation.
- Levering finder sted, så snart varerne er leveret eller tilbudt til levering på det aftalte sted.
Art.5 Force Majeure
- I tilfælde af, at VehGro på grund af force majeure er forhindret i helt eller delvist at opfylde aftalen og/eller er forhindret i at opfylde aftalen rettidigt, er VehGro ikke ansvarlig for nogen skade. Ved force majeure forstås enhver mangel, som ikke kan tilskrives VehGro, da den ikke skyldes VehGros fejl og hverken i henhold til lov, retsakt eller alment accepterede synspunkter er for dennes regning.
Art.6 Forbehold for ejendomsret
- Ejendomsretten til leverede produkter overgår først, når Køber fuldt ud har betalt alt, hvad han skylder VehGro i henhold til enhver aftale. Risikoen for produkterne overgår til Køber på leveringstidspunktet.
Art.7 Reklamationer og ansvar
- Køber er forpligtet til at undersøge produkterne straks ved levering for at sikre, at de er i overensstemmelse med aftalen.
- Generelle klager og klager over fakturaer skal meddeles skriftligt til VehGro inden for tre (3) dage efter modtagelse af varerne eller fakturaerne med en korrekt beskrivelse af klagen. Hvis en mangel ved varerne ikke kunne være opdaget umiddelbart efter modtagelsen, skal klagen rapporteres skriftligt inden for tre (3) dage efter, at manglen er opdaget, med en korrekt beskrivelse af klagen og årsagen til, at den ikke kunne opdages tidligere.
- I løbet af reklamationsperioden (3 dage) skal Køber håndtere produktet og dets emballage med omhu. Han vil kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, det er nødvendigt for at afgøre, om han ønsker at beholde det.
- Efter udløbet af ovenstående periode antages det, at VehGro har opfyldt sine forpligtelser korrekt, og at køberen anerkender varerne eller fakturaerne som korrekte.
- Reklamationer giver aldrig køber ret til at suspendere sine betalinger.
- Hvis VehGro anser en klage for gyldig, har VehGro ret til efter eget skøn: a) at revidere fakturaen og justere fakturabeløbet i overensstemmelse hermed; b) at erstatte den leverede vare med et produkt med lignende specifikationer; c) at tage det leverede produkt tilbage og opsige aftalen og refundere det fakturabeløb, der er betalt af køberen, uden nogen forpligtelse til at betale erstatning.
- Under alle omstændigheder skal køber straks give VehGro mulighed for at udbedre eventuelle mangler.
Art.8 Fortrydelsesret B2B
- Køber har ikke fortrydelsesret, medmindre dette udtrykkeligt er aftalt med VehGro, eller VehGro tydeligt har angivet dette i tilbuddet, eller under alle omstændigheder inden aftalens indgåelse.
- Fortrydelsesretten er altid udelukket for produkter: a) der er tilpasset af VehGro efter købers specifikationer og dermed ikke kan videresælges; b) der har en klar personlig karakter; c) der i sagens natur ikke kan returneres; d) alle fødevarer og varer, der er letfordærvelige af natur (dem, der kan ødelægges eller ældes hurtigt); e) hvis pris er bundet til udsving på det finansielle marked, som VehGro ikke har nogen indflydelse på.
- Hvis køber gør brug af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt medfølgende tilbehør og i original tilstand og emballage til VehGro efter de rimelige og klare instruktioner, som VehGro har givet.
- Hvis køberen udnytter sin fortrydelsesret, er returforsendelsesomkostningerne hans ansvar. Hvis køber har foretaget en betaling, refunderer VehGro dette beløb hurtigst muligt, dog senest 30 dage efter modtagelse af den returnerede vare i korrekt stand.
Art.9 Garanti / Begrænsning af ansvar
- Hverken VehGro eller tredjeparter, der er engageret af VehGro til oprettelse eller udførelse af en aftale, er ansvarlige for enhver skade som følge af og relateret til aftalen, uanset om den er lidt af køberen eller en tredjepart, der er involveret i udførelsen af aftalen, direkte eller indirekte, uanset årsagen.
- Uanset det foregående er VehGro aldrig ansvarlig: a) for manglende eller forsinket levering; b) for oplysninger i brochurer, kataloger, reklamemateriale, tilbud osv.c) i tilfælde af utilregnelige mangler (force majeure); d) for erhvervs- og/eller følgeskader, uanset årsag; e) for skader forårsaget af medhjælperes forsæt eller grove uagtsomhed; f) for skader som følge af tab af data registreret på (magnetiske) informationsbærere; g) for skader forårsaget af brugen af VehGro (web)shops, herunder tab af data, tyveri af data, forkert overførsel af data, beskadigelse af data eller andre filer, samt den fortsatte tilgængelighed af dataforbindelser.
- Hvis VehGro på trods af ovenstående alligevel er ansvarlig for en skade, er VehGros ansvar kun i det omfang, det er dækket af VehGros forsikring, op til det beløb, som forsikringen udbetaler.
- Hvis forsikringen under alle omstændigheder ikke kommer til udbetaling, hæfter VehGro aldrig for mere end fakturabeløbet for den pågældende aftale.
- Køber skal holde VehGro skadesløs for alle krav fra tredjepart mod VehGro.
- De udelukkelser eller begrænsninger af ansvar, der er indeholdt i disse betingelser, gælder ikke, hvis skaden er resultatet af forsætlig eller grov uagtsomhed fra VehGro eller dets administrerende underordnede.
Art.10 Ikke-tilregnelige mangler
- Hvis VehGro efter aftalens indgåelse ikke kan overholde den på grund af omstændigheder, der ikke med rimelighed kunne forudses på tidspunktet for aftalens indgåelse eller ikke kunne være kendt af VehGro, udgør dette en ikke-tilregnelig mangel (force majeure) i forhold til køberen.
- Omstændigheder nævnt i stk. 1 omfatter strejker, regeringsforanstaltninger, epidemier eller pandemier, leveringsforsinkelser, eksportforbud, optøjer, krige, mobiliseringer, transportmuligheder, importhindringer, uagtsomhed hos leverandører og/eller producenter af VehGro samt assistenter, medarbejderes sygdom, defekter i hjælpe- eller transportmidler, lockout eller andre arbejdsforstyrrelser, (ekstreme) prisfald på det finansielle marked og begivenheder, som VehGro ikke med rimelighed kan forsikre sig mod.
- I tilfælde af force majeure har VehGro ret til at suspendere sine forpligtelser. VehGro har også ret til at ophæve aftalen helt eller delvist eller til at kræve, at aftalens indhold ændres på en sådan måde, at udførelsen fortsat er mulig. VehGro er under ingen omstændigheder forpligtet til at betale bod eller erstatning. VehGro bevarer retten til betaling for det allerede udførte arbejde og de afholdte omkostninger.
- VehGro har ikke beføjelse til at suspendere, hvis overholdelse er permanent umulig, eller den midlertidige umulighed varer i mere end seks måneder. I disse tilfælde kan aftalen ophæves af den mest omhyggelige part, uden at køberen har ret til erstatning for nogen skade.
Art.11 Ophævelse
- Hvis køber ikke opfylder sine forpligtelser over for VehGro korrekt, rettidigt eller overhovedet, eller hvis han begæres/erklæres konkurs, hvis han begærer betalingsstandsning eller tilbyder sine kreditorer eller en del af dem en ordning eller et forlig, også i tilfælde af beslaglæggelse af hans aktiver eller en del af dem, eller hvis han foretager salg eller afvikling af sin virksomhed, samt i tilfælde af død, under værgemål, eller hvis han på anden måde mister kontrollen eller ledelsen over sit selskab, sin virksomhed eller en del heraf, er køber efter loven i misligholdelse, og ethvert krav, som VehGro har eller opnår for hans regning, forfalder straks og øjeblikkeligt, uden at der kræves nogen misligholdelsesmeddelelse.
- I ovennævnte tilfælde har VehGro ret til at suspendere yderligere udførelse af aftalen eller at ophæve den helt eller delvist uden nogen misligholdelsesmeddelelse.
- VehGro er altid berettiget til at kræve erstatning af køber og til at tage de leverede varer tilbage.
- Hvis køber vil ophæve aftalen, skal han altid først skriftligt sætte VehGro i misligholdelse og give VehGro en rimelig frist til at opfylde sine forpligtelser eller til at afhjælpe mangler, hvilke mangler skal beskrives præcist og skriftligt af køber.
- Køber har ikke ret til at ophæve aftalen helt eller delvist eller til at suspendere sine forpligtelser, hvis han allerede var i misligholdelse med opfyldelsen af sine forpligtelser.
- I tilfælde af delvis ophævelse kan køberen ikke kræve annullering af allerede udførte ydelser fra VehGro, og VehGro har en uændret ret til betaling for de ydelser, der allerede er udført af VehGro.
- I tilfælde af (delvis) ophævelse kan køberen ikke kræve erstatning eller anden kompensation for lidte skader og/eller tab.
Art.12 Hjemmeside/Webshop
- Alle billeder, tegninger, data vedrørende vægt, dimensioner, farver osv., der er inkluderet på hjemmesiden/siderne eller i prislister, foldere og kataloger, er kun omtrentlige og kan ikke føre til erstatning og/eller ophævelse.
- Alle designs, billeder osv., der er lavet af eller på vegne af VehGro, som der henvises til i denne artikel, forbliver VehGros ejendom og må ikke kopieres eller på anden måde reproduceres, vises til tredjeparter eller bruges på nogen måde uden udtrykkelig skriftlig tilladelse.
Art.13 Gældende lov/jurisdiktion
- Kun hollandsk lov gælder for alle rettigheder, forpligtelser, tilbud, ordrer og aftaler fra købere i Holland, som disse generelle vilkår og betingelser gælder for.
- Ud over hollandsk lov gælder Wien-købeloven (CISG) også for alle rettigheder, forpligtelser, tilbud, ordrer og aftaler med købere uden for Holland, som disse generelle vilkår og betingelser gælder for.
- Hvis en bestemmelse i disse generelle vilkår og betingelser er i strid med gældende lov, skal denne bestemmelse ændres, så den så vidt muligt er i overensstemmelse med den gældende lov under hensyntagen til hensigten med den relevante bestemmelse og opretholdelse af de øvrige bestemmelser i disse generelle vilkår og betingelser.
- Distriktsdomstolen i Overijssel, beliggende i Almelo, vil behandle alle tvister, der måtte opstå mellem VehGro og køberen, medmindre VehGro foretrækker at forelægge tvisten for den kompetente dommer på køberens bopæl.